راه برون رفت از شرایط کنونی عمل به توصیه های بهداشتی  و بسیج همگانی است

راه برون رفت از شرایط کنونی عمل به توصیه های بهداشتی  و بسیج همگانی است

تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
حجت الاسلام حمید بامری گفت: امروز برای شکست دادن کرونا و بهبود وضعیت کنونی جامعه نیاز به رعایت توصیه های بهداشتی و بسیج همگانی است که در سایه وحدت و همدلی مردم و مسئولین محقق می شود.

«حمید بامری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: همکاری همگانی لازمه عبور از شرایط فعلی است بنابراین مسئولین باید از تمام امکاناتی که در اختیار دارند به منظور کنترل، پیشگیری، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم به کار گیرند.


امام جمعه زهکلوت افزود: امروز برای شکست دادن کرونا و بهبود وضعیت کنونی جامعه نیاز به رعایت توصیه های بهداشتی و بسیج همگانی است که در سایه وحدت و همدلی مردم و مسئولین محقق می شود بنابراین از مردم تقاضا داریم ضمن رعایت مسائل بهداشتی برای همکاری با مسئولین بهداشت، در خانه های خود بمانند و حتی المقدور مراسم ها و جشن های عروسی را به تاخیر بیاندازند، چرا که مساله جان انسان ها مهم است.

وی بیان کرد: دشمن امروز با استفاده از ابزار فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای، با القا ناامیدی و با ایجاد شبهات دینی در خصوص بیماری کرونا، اعتقادات و باورهای دینی ما را هدف قرار داده است بنابراین ما نیز باید در فضای مجازی با استفاده از ظرفیت متخصصین و کارشناسان دینی با روشنگری به این شبهات پاسخ دهیم.

حجت الاسلام بامری ادامه داد: در اوضاع فعلی کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند در فضای مجازی با استفاده از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات به شبهات دینی مطرح شده در خصوص بیماری کرونا پاسخ دهند و همچنین می توانند در این فضای علاوه بر آموزش راه های پيشگيری از شیوع بیماری کرونا، با اجرای طرح و ایده ها، برای ایجاد فضای امیدواری تلاش کنند.

امام جمعه زهکلوت ابراز کرد: در مواقع ابتلا، بلاها و مشکلات نباید از مساجد غافل شد زیرا مساجد مکانی معنوی و نقطه اتصال ما به خداوند متعال است اما در شرایط فعلی حضور ما در مساجد منوط به رعایت نکات بهداشتی و خود مراقبتی است که پزشکان توصیه می کنند.
وی اظهار کرد: تکلیف دینی ما در مواجه با مشکلات و بلاها، براساس آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین علیهم السلام در ابتدا استغفار و توبه از گناهان است، در روایات بسیاری است که علت بلایا، مریضی ها و گرفتاری ها، عموما در ۳ چیز است یا برای تطهیر، یا برای ترفیع و یا تکریم انسان می باشند.
حجت الاسلام بامری اضافه کرد: سیل، زلزله و بیماری برخی از این بلایاست البته ما نمی گوییم که حتما این بلایا و بیماری ها در اثر گناه است اما روایات و آیات می گویند؛ احتمالا یکی از علت های ابتلا به این گرفتاری ها در اثر گناهان است یعنی ممکن است در میان امتی گناه زیاد شود پس باید با بلا تطهیر شوند.

امام جمعه زهکلوت ادامه داد: گاهی ابتلا به بیماری و گرفتاری برای تطهیر و ترفیع درجه و یا برای تکریم است، چنانچه ابتلا برای تطهیر ماست، پس طبق آیه ۳۳ سوره انفال وظیفه ما استغفار و توبه است و مادامی که ما اهل توبه و استغفار باشیم خداوند عذاب را از ما دور می کند.

وی بیان کرد: دومین وظیفه قرآنی ما، مراقبت، مواظبت و رعایت نکات بهداشتی می باشد که از تاکیدات دین اسلام نیز است پس تنها راه چاره برای رفع بیماری همچون بیماری کرونا ویروس استغفار و توبه نیست بلکه باید نکات بهداشتی را با جدیت رعایت کنیم بنابراین پیشگیری، کنترل و درمان وظیفه دینی و عقلی ماست همان طور که در روایت است که امام صادق علیه السلام فرمود؛ پیشگیری بهتر از درمان است.

امام جمعه زهکلوت در ادامه افزود: وظیفه اجتماعی، دینی، عقلی و علمی ما حکم می کند که در شرایط کنونی برای جلوگیری از شیوع این بیماری، از سفرها و گشت و گذارهای غیر ضروری پرهیز کنیم، غذاهای بیرونی مصرف نکنیم، مهمانی ها را متوقف کرده، رفت و آمدها را به حداقل برسانیم، ضمن این که رعایت این موارد در این شرایط از توصیه های دینی ما و از تاکیدات مسئولین و پزشکان نیز می باشد بنابراین به محض مشاهده علائم بیماری کرونا باید به مراکز درمانی مراجعه کنیم و رعایت نکات بهداشتی و درمانی را جدی بگیریم.

وی عنوان کرد: متاسفانه امروز در فضای مجازی در خصوص این بیماری مانورهای منفی زیادی داده می شود که موجب ترس و وحشت در مردم شده، درست است که احتیاط شرط عقل است اما مرگ و زندگی دست خداست بنابراین رسانه ها و مسئولین باید کمک کنند با مدیریت صحیح فضای مجازی از ترس و وحشت ایجاد شده کم کنند زیرا آثار ترساندن مردم به مراتب مخرب تر از این بیماری است و مردم نیز با رعایت نکات بهداشتی باید به کمک مسئولین بیایند تا هر چه سریع تر این ویروس منحوس از کشور ما برود.

امام جمعه زهکلوت یادآور شد: قرآن کریم برای رفع بلاها و گرفتاری ها ما را دعوت به استفاده از اسباب معنوی و در کنار آن اسباب مادی می کند یعنی علاوه بر این که برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم باید از اسباب معنوی همچون نماز، روزه، قرآن، صدقه و ذکر نیز بهره گیریم.

وی نماز و روزه را داروی معنوی برشمرد و افزود: حضرت زهرا (س) در ماجرای مریض شدن فرزندانش حسنین علیهم السلام، علاوه بر این که برای مداوای آنها علاوه بر رعایت نکات بهداشتی و درمانی دارو برای شفای آنها نسخه معنوی نیز انجام دادند به این شکل که ۳ روز روزه گرفتند.

حجت الاسلام بامری با بیان این مطلب که قرآن کریم برای دفع بلاها و گرفتاری ها دعوت به صدقه دادن می کند، اظهار کرد: صدقه دادن بلاها و گرفتاری ها را رفع و بسیاری از دردها را درمان می کند البته منظور این نیست که برای جلوگیری از ابتلای به بیماری و درمان آن، نکات بهداشتی را رعایت نکنیم و فقط صدقه دهیم نه این طور نیست بلکه باید توصیه های بهداشتی را جدی گرفت و در کنار آن، صدقه داد زیرا یکی از اسباب معنوی است.

امام جمعه زهکلوت اضافه کرد: یکی دیگر از اسباب معنوی برای رفع بلا، دعاست و در روایت است که وقتی در جامعه ای دعا و ارتباط معنوی کم شود در نتیجه بلایا زیاد می شود و در روایت دیگری است که با کمک دعا، دردها را درمان کنید، البته مقصود این نیست که از اسباب مادی غافل شویم بلکه اسباب مادی معنوی مکمل یکدیگر هستند.

وی با بیان این مطلب که پیغمبر اکرم (ص) ذکر تسبیحات اربعه را به حضرت زهرا سلام الله علیها آموزش دادند، افزود: یکی دیگر از اسباب معنوی که تاثیر بسیاری در محفوظ ماندن از بلاها دارد، گفتن ذکر است و یکی از ذکرها صلوات است و در این باره اساتید اخلاق نیز سفارش می کنند که در مواجه با مشکلات و گرفتاری، سیل و زلزله ذکر بگوئید، ختم صلوات بگیرید و قرائت حدیث شریف کساء در این مواقع خیلی اثر دارد.


حجت الاسلام بامری عنوان کرد: سبب معنوی دیگر قرآن کریم است بنابراین می توانیم علاوه بر بهره مندی از راه های بهداشتی و خود مراقبتی از ختم سوره حمد نیز کمک گرفته و روزانه هفت مرتبه این سوره را قرائت کنیم. 

امام جمعه زهکلوت ادامه داد: یکی دیگر از اسباب معنوی، توسل به اهل بیت علیهم السلام است که آیه ۳۵ سوره مائده در این باره می فرماید؛ ای اهل ایمان برای تقرب به خدا با وسیله بیایید بنابراین توسل به اهل بیت علیهم السلام، قرائت زیارت عاشورا به مدت ۴۰ روز و نذر در رفع گرفتاری ها موثر است.

وی ابراز کرد: رزمندگان ما در جنگ تحمیلی علاوه بر آموزش های نظامی و استفاده از سلاح که از اسباب مادی است از اسباب معنوی همچون توسل به اهل بیت علیهم بهره بردند بنابراین با رعایت نکات بهداشتی و توسل به اهل بیت علیهم السلام می توان برای برون رفت از شرایط کنونی بهره برد.

امام جمعه زهکلوت بیان کرد: در مواقع ابتلا به بیماری و گرفتاری مطابق دستورات دین اسلام باید با استغفار و توبه، خود مراقبتی و رعایت نکات بهداشتی، در نظر گرفتن جوانب احتیاط و بدون ترس و دلهره، با امید به لطف خداوند، با همدلی و اتحاد، بهره مندی از اسباب معنوی همچون نماز، دعا، قرآن، صدقه، توسل به اهل بیت علیهم و تسلیم بودن به مقدرات الهی، از وضعیت کنونی بیرون برویم، ان شاءالله توکل بر خدا هر چه سریع تر این بلا از مملکت امام زمان (عج) دفع شود.

وی با بیان این مطلب که امروز نیاز است همه در کنار یکدیگر و به فکر هم باشیم، بیان کرد: واقعا جای تاسف دارد، در شرایط فعلی که در جامعه نیاز به یاری و همدلی بیشتر است برخی اقدام به احتکار ماسک و اقلام بهداشتی می کنند که این امر زیبنده جامعه اسلامی نیست، افرادی که مرتکب چنین خطای بزرگی می شوند با چه اعتقادی با جان مردم بازی کرده و آنها را به خطر می اندازند.

حجت الاسلام بامری اضافه کرد: استفاده از ماسک یکی از راه های پیشگیری و کنترل بیماری کروناست بنابراین مسئولین باید با احتکار کنندگان ماسک و اقلام بهداشتی برخورد جدی کنند.

پایان پیام/ 586